Viul bru – komposittplater på stålbjelker
SUREDeck komposittplater på stålbjelker ga den beste løsningen på alle tildelingskriterier i totalentreprisen med rehabilitering av underbygning og ny overbygning på Viul bru.
Problemstilling:
Etter gjennomført spesialinspeksjon av bruen i 2024, ble det konkludert med at bruens bæreevne ble redusert til tre tonn. Dette medførte betydelige utfordringer for tungtrafikk som måtte benytte en lang omkjøringsvei, noe som også øker slitasjen på det lokale vegnettet og medfører forhøyede kostnader for næringslivet. Rehabilitering av bruen var derfor avgjørende for å opprettholde en funksjonell infrastruktur i regionen.
Oppgave:
Rehabiliteringen av Viul bru omfattet følgende oppgaver:
- Riving av eksisterende bruoverbygning
- Oppføring av ny bruoverbygning med komposittplater på nye stålbjelker basert på eksisterende pilarer og landkar
- Rehabilitering av eksisterende pilarer og landkar (kappestøping)
- Nytt asfaltslitelag og nytt brurekkverk
Vår løsning:
MSS har hatt prosjekteringsledelsen for prosjektering av denne bruen og levert alle brudekkene. Ved å benytte komposittplater på nye stålbjelker, kunne vi utvide bruen, legge på asfaltslitelag og montere godkjent H2 brurekkverk – og fremdeles dokumentere gjenbruk av underbygning med tilsvarende eller lavere vekt enn den eksisterende bruløsningen.
Bruen består av 20 komposittdekker montert på 2 HE800B stålbjelker med tverravstiving. Dekkene er optimalisert i størrelse for enkel transport (< 3,0 m). Fugefri utførelse av bruoverbygning med plasstøpte tverrbjelker i ender. Dybler på stålbjelker for opptak av bremselaster og skivevirkning på tvers gjennom boltet fuge/skjøt mellom dekker. Komposittdekker er utført i glassfiberarmert polymerkompositt, E-glass med resin i umettet polyester ved vakuuminjeksjon. Skumkjerne av 100% resirkulerte PET-flasker.
Resultat og effekt:
Prosjektet viser at hybridstrukturer med komposittdekker er konkurransedyktig i markedet og tillater forsterkning og utvidelser med dokumentert gjenbruk av underbygning. Hele bruoverbygningen, dvs. montering av stålbjelker og avstiver-kryss, montering av brudekker, støping av endetverrbjelker, asfaltering og montering av rekkverk ble utført på totalt 4 uker.
Erfaring og læring:
MSS er glade for det gode samarbeidet med alle parter involvert i prosjektet, og prosjektet viser på en svært god måte hvordan kompositter kan bidra med å redusere byggetid, spare utslipp, samt tilrettelegge for gjenbruk av underbygning og forsterkning av bruoverbygning.
Fakta
| 052-Viul bru | |
| Kunde | Åsmund Pettersen & Sønn AS (Ringerike kommune) |
| Lokasjon | Viul, Hønefoss, Ringerike |
| Spennvidde / føringsbredde / totalbredde | 17,8+25+17,9 meter = 60,7 m / 5,1 meter / 5,95 meter |
| Vekt | 51 tonn |
| Installert | 2025 |










