Gvarv gang- og sykkelbru
Den 31.08.2024 monterte vi Norges første rene gang- og sykkelbru i kompositt over jernbanen! Totalentreprenør er Skorve Entreprenør AS, og byggherre er Statens vegvesen.
MSS har også tidligere erfaring med bru over jernbanen til Bane NOR med leveransen av påhengt gangbane på Melvold.
Problemstilling:
Med dårlige grunnforhold og behov for kjapp montering over jernbane, hadde Statens vegvesen landet på at en løsning i kompositt med sin lave egenvekt, store styrke og vedlikeholdsfrie natur, var et godt valg for prosjektet.
Oppgave:
MSS har vært ansvarlig for prosjektering av bruoverbygningen i kompositt, kontrollprosess i både Vegdirektoratet og Bane NOR, produksjon av bruen og frakt frem til brustedet.
Vår løsning:
Totalvekt på komposittbruen er 26 tonn, og 32 tonn inkl. rekkverk, noe som er særdeles gunstig siden området også består av kvikkleire. Vekten tilsvarer under 10% av egenvekten til en tilsvarende løsning i betong, noe som viser den betydelige vektbesparelsen komposittmaterialer gir. Bruen har en spennvidde på 25 m, føringsbredde på 4,0 m og en totalbredde på 5,1 m. Det er montert H2 brurekkverk og tett skjerm over jernbane i 2,0 m høyde.
Monteringen gikk strålende med utrolig godt samarbeid av alle parter. Selve monteringen ble utført med to kraner i samløft hvor bruen ble løftet fra tilhenger på vegbruen og over til nye landkar. Veg og bane ble stengt fra. 21:00 og åpnet igjen kl. 24.00 når jording fra rekkverk var koblet permanent. Kraner ble stilt opp på forhånd og rekkverk var ferdig montert på bruen før løft.
Resultat og effekt:
Med monteringen av Gvarv G/S-bru markeres det nå en sikret trygg ferdsel for myke trafikanter – helt fra Gvarv til Bø.
Vi takker Skorve Entreprenør for å ha gitt oss tilliten til å være en del av dette prosjektet og takker Statens vegvesen for å ha sett fordelene dette brumaterialet gir og spesifisert konkurransegrunnlaget iht. dette.
Erfaring og læring:
Prosjektet er et prakteksempel hvor alle fordelene til kompositt kommer til nytte. Den lave vekten er gunstig ved dårlige grunnforhold og gir en slankere underbygning, mindre kraner og enklere frakt. Materialet krever ingen periodisk vedlikehold over jernbanen, materialet leder ikke strøm og er naturlig isolerende, noe som er gunstig med tanke på høgspent. Bruen leveres videre komplett prefabrikkert med både slitelag og rekkverk, noe som gjør at monteringen og nødvendig stengetid for jernbanen kan holdes til et absolutt minimum.
Fakta
Gvarv G/S-bru |
|
| Kunde | Skorve Entreprenør AS (Statens vegvesen) |
| Lokasjon | Gvarv, Midt-Telemark, Telemark |
| Spennvidde / føringsbredde / totalbredde | 25 meter / 4,0 meter / 5,1 meter |
| Vekt | 26 tonn |
| Installert | 2024 |
Media
Rv. 36 Gvarv–Mannebru: Valgte bru i kompositt – Samferdsel & Infrastruktur (samferdselinfra.no)
Her fraktes en kjempe i natten – varden.no
Rv. 36 Gvarv-Mannebru – Samferdsel & Infrastruktur (samferdselinfra.no)







