Gvarv gang- og sykkelbru
Den 31.08.2024 monterte vi Norges første gang- og sykkelbru i kompositt over jernbanen!
MSS har også tidligere erfaring med bru over jernbanen til Bane NOR med leveransen av påhengt gangbane på Melvold.
Monteringen gikk strålende med utrolig godt samarbeid av alle parter. Totalentreprenør er Skorve Entreprenør AS, og byggherre er Statens vegvesen. Selve monteringen ble utført med to kraner i samløft hvor bruen ble løftet fra tilhenger på vegbruen og over til nye landkar. Veg og bane ble stengt fra. 21:00 og åpnet igjen kl. 24.00 når jording fra rekkverk var koblet permanent. Kraner ble stilt opp på forhånd og rekkverk var ferdig montert på bruen før løft.
Totalvekt på komposittbruen er 26 tonn, og 32 tonn inkl. rekkverk, noe som er særdeles gunstig siden området består av kvikkleire. Vekten tilsvarer under 10% av egenvekten til en tilsvarende løsning i betong, noe som viser den betydelige vektbesparelsen komposittmaterialer gir. Bruen har en spennvidde på 25 m, føringsbredde på 4,0 m og en totalbredde på 5,1 m. Det er montert H2 brurekkverk og tett skjerm over jernbane.
Vårt team har vært ansvarlig for prosjektering av bruoverbygningen i kompositt, kontrollprosess i Vegdirektoratet og Bane NOR, produksjon og frakt frem til brustedet.
Med monteringen av Gvarv G/S-bru markeres det nå en sikret trygg ferdsel for myke trafikanter – helt fra Gvarv til Bø.
Vi takker Skorve Entreprenør for å ha gitt oss tilliten til å være en del av dette prosjektet, og ser frem til å fortsette vårt gode samarbeid i fremtiden.
Fakta
Gvarv G/S-bru |
|
Kunde | Skorve Entreprenør AS (SVV) |
Lokasjon | Gvarv, Midt-Telemark, Telemark |
Spennvidde / føringsbredde / totalbredde | 25 meter / 4,0 meter / 5,1 meter |
Vekt | 26 tonn |
Installert | 2024 |
Media
Rv. 36 Gvarv–Mannebru: Valgte bru i kompositt – Samferdsel & Infrastruktur (samferdselinfra.no)
Her fraktes en kjempe i natten – varden.no
Rv. 36 Gvarv-Mannebru – Samferdsel & Infrastruktur (samferdselinfra.no)